Svenska Nyttobostäder

När elen inte fungerar

Uppdaterad

Det kan finnas olika anledningar till att elen inte fungerar. Innan du gör en felanmälan kan du testa att lösa problemet själv med hjälp av den här guiden.

Har du ett elavtal?

Se till att du har ett elavtal och att fakturan är betald. I inflyttningsinformationen hittar du uppgifter om vilken nätleverantör du ska kontakta för att teckna elavtal. Där finns också ditt anläggnings-ID, som behövs för att teckna avtalet.
Om du redan har ett elavtal, kontrollera att du har betalat dina fakturor – obetalda fakturor kan leda till att elen stängs av.

Kontrollera säkringarna

Om elen fungerar i vissa delar av lägenheten men inte i andra, kan en säkring ha gått. Alla våra fastigheter har snabbsäkringar som du enkelt kan återställa själv.

  • Gå till säkringsskåpet (det brukar sitta i hallen).
  • Kontrollera knapparna och tryck upp de som är nere.

Om det fortfarande inte fungerar, gör en felanmälan via Mina sidor. Skriv gärna i din anmälan att du redan har kontrollerat säkringarna och har säkerställt att du har elavtal.

Jouren – när elen inte fungerar kvällar eller helger
Om du helt saknar el och det är kväll eller helg, kan du kontakta jouren för hjälp.
Innan du gör det är det extra viktigt att du har följt stegen ovan. Om jouren rycker ut och problemet visar sig bero på något du själv kan åtgärda, kan du behöva stå för kostnaden.

warning Created with Sketch.